Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor


Den globala lyxvintage-marknadsplatsen, Vestiaire Collective, grundades i Paris 2009 och har idag över 8 miljoner medlemmar i 50 länder. Företaget har mer än 300 anställda och kontor i Paris, London, New York, Milano, Berlin och Hong Kong. - Allt började med en enkel fråga: Varför ska så mycket lyxmode ligga oanvänt i våra garderober? Skulle det kunna finnas ett sätt att förlänga plaggens livslängd? Skriver företaget på sin sajt. Marknadsplatsen får in cirka 30 000 nya föremål varje vecka, vilket resulterar i ungefär 3 500 nya varor på sajten varje dag. Men innan en produkt hamnar på sajten kontrolleras varje produkt av experter för att garantera äktheten. Sammanlagt tillhandahåller e-vintagebutiken över 900 000 produkter. Tar in investerare efter investerare Sist vi hörde något ifrån företaget var under 2017, när den franska e-handlaren stängde en investeringsrunda på 58 miljoner euro, eller cirka 551 miljoner svenska kronor. Då skulle Vestiaire Collective stärka sin position i Europa och USA, samt expandera till Asien. LäS äVEN: "Lyxvintage"-företag tar in 58 miljoner euro Sedan dess har aktören jobbat på under tystnad. Men nu kommer nästa nyhet - Vestiaire Collective har fått in ytterligare investering och den här gången handlar det om 40 miljoner euro, vilket motsvarar nära 425 miljoner kronor. Den här gången kommer pengatillskottet främst från investmentbolaget Bpifrance men de redan existerande aktieägare Eurazeo, Vitruvian Partners, Idinvest Partners och Balderton Capital återinvesterade också denna runda. "Teknik och data ska bli basen" De färska 40 miljonerna ska användas till att stärka Vestiaire Collectives globala community och bolagets internationella tillväxt och expansion, men också till att skapa innovativa tekniska lösningar. – Jag är personligen väldigt glad över att skala verksamheten och fortsätta att revolutionera modebranschen tillsammans med medgrundarna, Fanny Moizant och Sophie Hersan, och resten av gänget, säger Max Bittner, vd för Vestiaire Collective, i ett pressmeddelande och tillägger: – Vi vill bygga ett internationellt företag där teknik och data är basen. Detta genom att använda Vestairs Collectives exceptionella varumärke och mode-DNA. 120 nya medarbetare Enligt bolaget är cirka 79 procent av den franska sajtens transaktioner gränsöverskridande därför har företaget satsat hårt på sin expansion. Max Bittner tillsattes som vd på Vestiaire i januari i år, och bara under de senaste månaderna har han rekryterat 120 nya medarbetare till sina sex kontor men med särskild vikt på att vidareutveckla tech-teamet. – Vi är glada över att få stötta Max och hans team under modeindustrins omvandling. Vi tror starkt på att kombinera teknik och data med mode. De kommer att bli världsomspännande ledare inom sitt segment, säger Charlotte Corbaz, chef på Bpifrance. Senast laserades Vestiairecollective.com på flera nya marknader så som Taiwan, Thailand, Indonesien, Indien, Malaysia, UAE, Saudiarabien, Israel, Brasilien och Mexiko.

NA-KD satsar offline - igen


Onlinebutiken, som grundades 2015, slår upp dörrarna till ännu en pop-up butik. Denna gång i Stockholm. - Online är fortfarande majoriteten så klart och störst fokus, men vi ser att finnas fysiskt är väldigt varumärkesbyggande, säger Magnus Hjörne, en av medgrundarna till NA-KD i ett pressmeddelande. Lokalens yta kommer att uppgå till 2 500 kvadratmeter och butiken kommer att inrikta sig på att sälja sommarkläder. Satsar på sin omnikanal Trots att de är en renodlad onlinebutik har NA-KD börjat satsa allt mer på tillfälliga fysiska butiker. I våras öppnades en pop-up butik i Helsingborg och Göteborg och tidigare har även en sommaroutlet öppnats i Borås. Sommarens pop-up kommer att drivas av retailagenturen Slash.ten. LäS äVEN: NA-KD öppnar fysisk pop-up - Vi tror att fler aktörer som har startat på nätet kommer att gå fysiskt, säger Anton Granlund, vd på Slash.ten. Den nya pop-up butiken kommer att vara igång från och med i juli och tre månader framåt.

Sålde mattor för 352 miljoner kronor


CarpetVista, onlinebutiken som specialiserar sig på handknutna mattor, har haft en stadig tillväxt de senaste åren. Malmöföretaget lanserade sin e-handel redan 2005 och säljer nu mattor till ett 40-tal länder världen över. Förutom CarpetVista har också bolaget e-handeln RugVista, som inriktar sig mer på maskintillverkade mattor. - Bolaget har en tydlig målsättning att ytterligare stärka sin ledande position på den europeiska marknaden, skriver de i sin årsredovisning. Exporten, som framför allt går till Europa, är på hela 87 procent. Enligt en ny årsredovisning från mattföretaget uppgick deras nettoomsättning för 2018 till cirka 352 miljoner kronor. Resultatet, efter finansiella poster, uppgick till nära 20 miljoner svenska kronor. CarpetVista ökade sin försäljning med 30 procent förra året och sålde mattor för 311 miljoner. LäS äVEN: Passerade 300 miljoner efter att grundaren klivit ner Satsar på hållbarhet Enligt den nya årsredovisningen har mattföretaget valt att satsa mer på sitt hållbarhetsarbete. I augusti 2018 rekryterades därför en ansvarig för företagets Corporate Social Responsibility. Bolaget har även utökat sin kundtjänst, IT- och marknadsavdelning. - Vi har under året investerat ytterligare i att bygga upp organisationen för fortsatt tillväxt, skriver aktören. Enligt årsredovisningen har företagets tillväxt ökat med 13 procent sedan 2017. Trots stora investeringar i organisationens utveckling bedömer CarpetVista att deras lönsamhet kommer att öka även under 2019.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor


Elgiganten redovisar en tillväxt på 7,2 procent för verksamhetsåret 2018-2019. – Vi har ett fantastiskt år bakom oss, där vi återigen redovisar en stabil tillväxt, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i ett pressmeddelande, och fortsätter: – Vi har haft en kontinuitet i vårt kundfokus under många år och det börjar ge tydliga resultat i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet. Det är viktigt att vi fortsätter utvecklas för att kunna erbjuda bästa möjliga köpupplevelse, behovsanpassade tjänster och utmärkt service. Elektronikjättens omsättning har uppgått till hela 12,7 miljarder kronor. Bolagets resultat ökade med 5 procent jämfört med i fjol, till rekordhöga 210 miljoner kronor. Det är inte första året som det går framåt för bolaget. Ehandel.se har tidigare skrivit om hur Elgigantens e-handel ökade med 32 procent under förra verksamhetsåret. LäS äVEN: Elgigantens e-handel ökade med 32 procent E-handeln ger fler kunder Elgigantens e-handel växer men det går även bra för kedjans fysiska butiker. Fler e-handelskunder ökar antalet kunder till de fysiska butikerna, och det finns ett tydligt samband mellan detta menar aktören. – Att antalet besök i butik och på hemsidan har ökat rejält visar att både närhet och lättillgänglighet är viktigt för kunderna, säger Niclas Eriksson. Kedjan har för verksamhetsåret 2018-2019 öppnat tio fysiska butiker och planerar att öppna fler framöver.

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"


Historien om hur Top-Toy försattes i konkurs började i januari. Vi rapporterade kontinuerligt om hur alla Toys R Us och BR-butiker stängdes ner, och det sista vi hörde var att Tru Kids Inc hade köpt varumärkena Toys R Us och Babies R Us samt maskot-giraffen Geoffrey. LäS äVEN: Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids Det skrevs om att det var flera nyckelpersoner från Toys R Us som satt i det nybildade bolagets, Tru Kids, ledning och att de hade " lärt sig av Toys R Us tidigare misstag" och skulle därför göra om och göra rätt. Tru Kids Inc meddelade att de skulle lansera en ny e-handelsplattform och 70 nya butiker i Europa, Asien och Indien samt växa varumärket i USA. – Vi har en “once in a lifetime opportunity” att skriva nästa kapitel för Toys R Us genom att lansera en nyutvecklad omnikanal-upplevelse, sa Richard Barry, vd på Tru Kids och tidigare globalchef på Toys R Us, under uppköpet. I Norden var det den danska koncernen Salling Group som lade vantarna över Top-Toys danska varulager och rättigheterna till varumärket BR i Danmark. Koncernen meddelade därefter att de skulle börja med att öppna 25 stycken BR-butiker i Danmark. LäS äVEN: BR Leksaker återuppstår - ny webbshop och nya butiker Och snart kom även Nordic Toy Team och berättade att de hade förvärvat tjugo stycken av Top-Toys butiker i Norge. E-handeln kommer i år Mer än fyra månader efter att Tru Kids tagit över Toys R Us blev det dags för en lägesuppdatering. Bloomberg rapporterar att bolaget planerar att lansera sex butiker och en e-handelsplattform redan i år, i USA. För att ta lärdom av Toys R Us historia har Tru Kids tänkt om kring sina fysiska butiker. De nya butikerna kommer att bli ungefär en tredjedel i storlek jämfört med kedjans tidigare butiker, cirka 930 kvadratmeter, samt erbjuda interaktiva upplevelser. Som upplevelser i butikerna beskrivs bland annat lekstationer där barn får leka med olika leksaker som man även kan köpa i butiken. Men leksakerna som butikerna kommer att sälja kommer leksaksproducenterna inte få betalt för - förrän kunderna köper dem. Det är en del av Tru Kids nya affärsmodell, men företaget vill inte avslöja fler detaljer kring sin strategi. Det som dock framgår är att MGA Entertainment Inc som är en världskänd leksaksproducent, och står bakom LOL Surprise! och Bratz dockor, redan är ombord och ska sälja sina produkter i de kommande butikerna. Medvind för Lekia Samtidigt, i Sverige, fortsätter Lekia att fylla hålet efter Toys R Us och BR-Leksaker. Idag har Lekia 122 butiker, men har redan inplanerade butiksöppningar under 2019 som kommer att resultera i att kedjan snart har 140 butiker i Sverige, skriver Dagens Handel. LäS äVEN: Lekia fyller hålet efter Toys R Us: "Ingen glädje i det som skett" – Vi har sedan i januari arbetat intensivt med att ta till vara på möjligheten som öppnade sig i och med Top-Toys konkurs, säger Baldvin Georgsson, vd på Lekia.

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se


Den svenska e-handeln Parfym.se grundades 2005 av Per Ejerhed, med målet om att utmana de traditionella parfymerierna. Idag finns aktören representerad på den svenska och finska marknaden men siktar på att lanseras i fler länder i Norden och EU inom kort. I Ehandel.se:s topplista över de 100 största e-handlarna i Sverige, tog Parfym.se 48:de plats. 2017 omsatte bolaget drygt 165 miljoner kronor och 2018 ökade omsättningen och landade på 203 miljoner. LäS äVEN: Här är de 100 största e-handlarna i Sverige Nu meddelar parfymaktören att de har tagit in Priveq Investment som tillväxtpartner. – Vi är väldigt glada för att få kroka arm med Parfym.se och bidra till den fortsatta tillväxtresan framåt, säger Maria Perez Hultström, Investeringsansvarig på Priveq, i ett pressmeddelande och frotsätter: – Vi har följt bolaget under en längre tid och imponerats av deras starka position på marknaden, samt hur de har lyckats att balansera hög tillväxt med tvåsiffrig lönsamhet i en konkurrensutsatt bransch ända sedan start. Grundaren, och den tidigare huvudägaren, Per har tillsammans med Darko Drašković som är vd på Parfym.se sålt en del av bolaget med förhoppning om att stärka företagets utveckling. Enligt uppgifter på investerarens sajt äger nu Priveq hela 76 procent av Parfym.se. – Som grundare till Parfym.se glädjer jag mig åt att få in Priveq som partner framåt. Jag ser fram emot att, tillsammans med Priveq, fortsätta den utveckling som Parfym.se haft fram till idag, säger Per Ejerhed. Och Darko Drašković tillägger: – Vårt team ser fram emot att få med Priveq som partner som en fantastisk förstärkning i vår fortsatta utveckling. Vi är övertygade om att Priveq, med sin breda erfarenhet och nätverk, kommer att bidra till ett accelererat värdeskapande för både organisationen och kunderna.

Från finansbranschen till skönhetsindustrin


Skönhets- och hårvårds omni-företaget Lyko rekryterar Tom Thörnblom som ny hållbarhetschef. Den 24 juni kommer han att ta över rodret för e-handelsföretagets hållbarhetsarbete. - Det är med glädje och entusiasm jag står inför att få lära känna verksamheten och alla nya kollegor på Lyko, säger Tom Thörnblom i ett pressmeddelande, och fortsätter: - Jag upplever att Rickard, tillsammans med ledningsgruppen och personal, har lyckats bygga Lyko till ett attraktivt varumärke - med både en stark kultur och stabil tillväxt. Min ambition är att utifrån det säkerställa en hållbar affär där affärsnytta och samhällsnytta sammankopplas. Tom Thörnblom får i uppgift att ansvara för kommunikation, hållbarhet och dialoger med investerare. Senast har han jobbat som konsult och dessförinnan på Skandia och Sustainalytics. - Jag är glad över att rekrytera Tom till Lyko. Tom kommer bidra med nya perspektiv och samtidigt säkerställa strukturer så att vi är relevanta och får med oss våra intressenter på vår fortsatta tillväxtresa, säger vd Rickard Lyko. Nytt centrallager Det verkar gå bra för skönhetsjätten. I april i år kunde Ehandel.se berätta om hur företagets e-handelsomsättning slog alla rekord första kvartalet. LäS äVEN: Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året" Ett nytt centrallager, som väntas tas i drift våren 2020, håller även på att byggas. Detta enligt ett pressmeddelande från Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner


Nu har det snart gått ett halvår sedan Ellos Group lanserade sitt fjärde varumärke, Homeroom.se, och försäljningen har gått som planerat. – Försäljningstrycket har varit i linje med en mycket högt ställd förväntan. Målet är att mer än tiodubbla vår omsättning jämfört med 2018, och än så länge taktar vi på plan, säger Annika Mårtensson, vd för Homeroom, till Ehandel.se och fortsätter: – Vi märker att det finns en mycket hög efterfrågan på våra produkter, och det är roligt. Vi ser också att försäljningstillväxten ökar månad för månad. Många kunder kommer tillbaka och handlar igen, samtidigt som fler och fler hittar till oss. Har något gått överraskande bra? – Försäljningen av sängar har gått ännu bättre än vi trodde. Sängförsäljning online kan vara utmanande eftersom en del vill ha möjlighet att prova sängarna i butik, men detta har vi inte märkt av, berättar Annika Mårtensson. Webbutiken har sedan start funnits på alla nordiska marknader, översatt till respektive språk. – Vi gick in i alla nordiska länder direkt. Det finns tankar om att gå in i fler länder i framtiden, men just nu fokuserar vi på vår nordiska bas, säger Annika. LäS äVEN: Ellos lanserar nytt varumärke och sajt Företagets plan sträcker sig ända fram till slutet av nästa år, då ska Homeroom.se ha omsatt 100 miljoner kronor. Men för att lyckas med det jobbar aktören på strategier som ska leda dem fram till sitt mål. – Målsättningen är att omsätta 100 miljoner kronor under 2020. Det viktigaste för att nå dit är att fortsätta sätta kundnöjdheten först. Vi fokuserar också på att bredda sortimentet i butiken med både nya kategorier och inom befintliga kategorier, för att bidra till en ännu bättre shoppingupplevelse, avslutar Annika.

Jobben som försvinner när e-handeln tar över


Myndigheten för yrkeshögskolan har analyserat digitaliseringens effekt på handeln. Butikernas utseende och personalens arbetsuppgifter är det som kommer att ändras mest, enligt rapporten. - Inom handeln har man traditionellt kunnat jobba sig upp, men den allt mer komplexa verklighet som handlarna har att förhålla sig till gör att det idag krävs alltmer specialiserade kompetenser för att avancera, säger Myndigheten för yrkeshögskolans analytiker Linda Wiklund, i ett pressmeddelande. Linda Wiklund menar att branschen kommer att behöva helt andra kompetenser, bland annat dataanalytiker och webbutvecklare, då digitaliseringen går in i ett nytt skede. Man räknar med att Artificiell intelligens (AI) kommer att ta över standardiserade arbetsuppgifter och att personalens sakkunskap kommer att omfatta sälj, kundmöte, konsultation och dataanalys. Nya och gamla yrkesroller Yrkesroller inom lönehantering, redovisning, sälj, inköp och upphandling kommer att vara fortsatt efterfrågade. De yrken som påverkas mest av digitaliseringen är inom bank- och finans. - Bank- och finansbranschen påverkas till stor del av digitaliseringen. Detta får till följd att fler och fler kontor stängs och personal har fått gå, står det i rapporten. även jobb inom marknadsföring kommer att minska då AI spås ta över de arbetsuppgifterna allt mer. Gränserna för handeln suddas ut Fysiska butiker förutses vara på nedgång. Amazons intåg på den svenska marknaden kommer dessutom att sätta ytterligare press på utvecklingen för de fysiska butikerna. - För att möta den digitala konkurrensen måste den fysiska butiken gå från att vara en plats kunden måste besöka till att bli en plats kunden vill besöka. Det måste finnas ett mervärde att besöka butiken, säger Linda Wiklund. Koncept såsom inspirationsbutiker, pop-up butiker och showrooms suddar redan nu ut gränserna mellan fysiska butiker och den digitala handeln. - Den fysiska butiken blir mer digital och e-handeln nyttjar till exempel pop-up-butiker för att få till det fysiska mötet med kunden, står det i rapporten.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor


Den 31 maj klockan 09:00 lanserades ett helt nytt varumärke och tillhörande e-handel, Makethemake.com. Bakom det nya makeupmärket står hudvårdsaktören och e-handlaren Skincity, som smed dessa planer i två år innan det blev officellt. Det nya märket kom till eftersom Skincitys kunder efterfrågade smink med vårdande egenskaper. LäS äVEN: Efter två års jobb: Skincity går globalt med nytt varumärke Två veckor efter att webbutiken öppnades meddelar bolaget att de redan har nått sin första milstolpe och omsatt över 1 miljon kronor, och sålt till kunder i 13 länder. - Våra kunder har tagit emot MakeTheMake över förväntan. Vi visste att detta var något som våra kunder efterfrågade, och våra försäljningssiffror talar för att "makeup-infused skincare" ligger rätt i tiden, säger Annica Forsgren Kjellman, grundare av Skincity, i ett pressmeddelande. LäS äVEN: Live i dag: Skincity om den nya nätbutiken Det nya varumärket säljs både på Makethemake.com och i Skincitys egen e-handel. Företaget säljer redan till de flesta länder men planerar en global expansion till alla länder i världen.

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna


I Nusnäs, i Dalarna, ligger familjeföretaget Nils Olsson Dalahästar som har tillverkat dalahästar sedan 1928. Företaget tillverkar årligen uppemot 120 000 dalahästar, men hästarna har numera fått sällskap av även dalatuppar, dalagrisar och träskor. - Bröderna Nils och Jannes Olsson föddes i en fattig familj i Nusnäs, en av de byar i vilken man tillverkade de första dalahästarna. De fick tidigt hjälpa till med försörjningen genom att snida hästar efter skolan. 1928, när de var blott 13 och 15 år gamla, tog bröderna ett lån på 400 riksdaler för att köpa en bandsåg och den första lilla dalahästfabriken såg sitt ljus, skriver företaget på sin sajt. Trots att dalahästen är överlägset populär, tätt följd av tuppen, är det nu den mer udda dalagrisen som har börjat öka försäljningen. Detta eftersom det är grisens år i Kina, det rapporterar EFN. - Tuppen finns det ju också en tradition kring, att tuppen är ett djur som är övervakande, beskyddande och tar till strid för det goda. Så tuppen finns ju i den svenska kulturen, grisen däremot är ju kanske ett lite mer udda djur som vi har, säger Jonas Eséen, ägare av Nils Olsson Dalahästar, och fortsätter: - Men då får vi inte glömma att det är grisens år i år, borta i Kina. Och nu säljer vi en hel del grisar på export faktiskt. En av de utrikes kunder som Nilsolsson.se har fått är ambasaden i Kina som enligt Britt Grannas, målare på företaget, har beställt ganska många grisar. Dalagrisen står vanligtvis för cirka 5 procent av försäljningen, men i år har det talet stigit betydligt. Jonas Eséen tycker att bolagets e-handel borde utvecklas ännu mer nu. - Idag omsätter bolaget 22,5 miljoner kronor, men det som vi måste utveckla är handeln på nätet. Vår webbutik står för ungefär 10 procent av vår omsättning - och det kan bli betydligt bättre.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020


Minns du eventet Nordic eCommerce Summit? Fram till för något år sedan anordnades eventet varje år i Stockholm på våren och i Malmö på hösten, och bjöd vid båda tillfällen på en lång rad svenska och internationella talare. Senast konferensen anordnades var hösten 2017, och sedan dess har Nordic eCommerce Summit lyst med sin frånvaro i e-handelns eventkalender. Men nu kan Ehandel.se avslöja att NES gör comeback våren 2020. Konferensen har nämligen tagits över av det nystartade bolaget Nordic Ecommerce Summit AB. - Nordic eCommerce Summit var en unik mötesplats som satte handlarna i centrum, och som lade störst vikt vid att erbjuda deltagarna värdefullt innehåll. När eventet försvann från kalendern uppstod ett tomrum, säger Jim Löfgren, initiativtagare på Nordic Ecommerce Summit AB, i en kommentar. "Mycket fokus på mötet" Om namnet Jim Löfgren låter bekant så är det förmodligen för att han även är VD på e-handelsleverantören Nosto. Jims kollega Carole Ginman, marknadschef för norra Europa hos Nosto, tar samtidigt rollen som marknadschef för det nystartade NES-bolaget. De båda är dock noga med att understryka att Nordic Ecommerce Summit kommer att drivas som ett separat bolag. - Konferensen ska vara objektiv och inte förknippas med ett visst bolag, säger Carole Ginman till Ehandel.se. Det nya Nordic Ecommerce Summit kommer att äga rum i april, och inte i maj som tidigare var fallet. Det kommer också att bli ett starkt fokus på nätverket och ett bra innehåll, lovar Carole Ginman. - Exakt hur vi kommer att göra detta kommer vi att återkomma till efter sommaren, men det kommer att bli mycket fokus på mötet. Alla som är på plats ska känna att dagen gav dem någonting. - Folk kommer att känna igen sig, men det ska samtidigt ligga i tiden. Det ska passa industrin 2020. Nordic Ecommerce Awards tillbaka När NES nästa år arrangeras i Stockholm kommer programmet att omfatta både dagen och kvällen, och i sedvanlig ordning kommer priset Nordic Ecommerce Awards att delas ut under middagen. - Det finns en stark innovationskraft i Norden som förtjänar att lyftas fram. Därför kommer vi naturligtvis även återinföra Nordic Ecommerce Awards, för att verkligen belysa de aktörer som driver utvecklingen framåt och sätta deras prestationer i ett internationellt perspektiv, säger Jim Löfgren. Nordic Ecommerce Knowledge, som tidigare drev NES, arbetade även med bland annat "mystery shopper"-undersökningar, men varken dem eller en konferens i Malmö är något som det i dagsläget finns några planer på att återinföra.

Cyberkriminella kan stå bakom ?säkra? hemsidor


Den federala amerikanska polismyndigheten FBI skriver på sin hemsida att HTTPS-adresser inte är så skyddade som man tidigare trott. Tvärtom behöver det inte alls vara en seriös aktör som står bakom. FBI varnar nu för att det finns en övertro på HTTPS-adresser som säkra. Det enligt ett pressmeddelande från it-säkerhetsföretaget Sophos. - Uppfattningen att en webbsida med HTTPS i sin webblänk är säker har gynnat cyberkriminella. Det är fortfarande viktigt att kommunikationen är säker och inte kan avläsas av obehöriga, säger Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos och fortsätter: - Problemet uppstår snarast när det bakom HTTPS-adressen finns kriminella som använder den som en plattform för exempelvis nätfiske. HTTPS står för Hypertext Transfer Protocol Secure. Om en hemsida har en HTTPS-adress så menas det att den har en säker anslutning till en server. Däremot ger det inget garanti för att kriminella inte står bakom själva servern, skriver Sophos i ett pressmeddelande. “IT-branschen har sig själv att skylla” Enligt it-säkerhetsföretaget Sophos har problemet växt sig allt större under de senaste åren. Sökmotorer och webbläsare har sett HTTPS som något positivt och signalerat dessa hemsidor som trygga för användarna. – På ett sätt kan man säga att IT-branschen har sig själv att skylla över utvecklingen. Under lång tid har budskapet varit att en webbsida med HTTPS är säker, säger Per Söderqvist. Per Söderqvist säger också att det finns ett stort behov av att informera och göra fler införstådda med begränsningarna kring HTTPS.

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"


Problemet med ID-kapningar är tyvärr välkänt för de flesta inom e-handeln. Tidigare i år kunde vi rapportera om ett fall som faktiskt lett till en fällande dom, men det vanligaste är dessvärre att bedragarna går fria. LäS äVEN: Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han När Dagens Nyheter för någon månad sedan rapporterade att 1 200 ID-kapningar hade anmälts under mars månad, pekades betalaktören Klarna ut som ett av de företag som hade utnyttjas av personer med oärliga avsikter. LäS äVEN: 1 200 ID-kapningar online på en månad: "Svårt att göra något åt" I samband med det bjöds Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski in till regeringskansliet för en diskussion om hur det växande problemet med ID-bedrägerier kan motarbetas. I går var Siemiatkowski på plats för att träffa civil- och konsumentminister Ardalan Shekarabi och finansmarknadsminister Per Bolund, och nu har han skrivit om besöket i ett inlägg på Klarnas hemsida. - Jag är tacksam över både inbjudan och mötet i sig, för det var ett väldigt bra och konstruktivt möte. Vi fick tillfälle att diskutera de här viktiga frågorna, vilka utmaningarna är och vad som kan och bör göras för att komma tillrätta med dem, inleder han. "Finns ibland en negativ bild av Klarna" Mötet handlade både om ID-kapningar och om problemen med överskuldsättning hos konsumenter, där Klarna också har fått medial uppmärksamhet. LäS äVEN: Skulle bli tydligare - nu anklagas Klarna för att vilseleda - Det finns ibland en negativ bild av Klarna just i relation till skuldsättning, och den bilden tycker jag är viktigt att få kommentera. Faktum är att Klarna i flera år förbättrat både arbetet och statistiken när det gäller fakturor som inte betalas i tid, och som går vidare till både påminnelseavgift, inkasso och betalningsförelägganden. Klarnas vd menar att konsumtionslånen ökade när det nya bolånetaket och amorteringskravet infördes. - Här finns flera vägar framåt. En väg skulle vara att införa ett räntetak, som också tar hänsyn till alla avgifter som tas ut. Jag tror också att det skulle behövas mer utbildningsinsatser, exempelvis hos barn till föräldrar som är skuldsatta eftersom problemet tenderar att gå i arv. Kanske har vi alla ett ansvar här, inte bara det offentliga. Att rikta informationsinsatser i områden som har skuldsättningsproblematik enligt Kronofogden skulle kunna vara en möjlighet, skriver Sebastian Siemiatkowski.

App för e-magasin tror på digital framtid


Magasin-appen Readly satsar stort och tar in 157 miljoner i nytt kapital. Readlys vd Maria Hedengren menar att tidningsbranschens övergång till ett digitalt format bara har sett sin början. - Magasinbranschens förflyttning från offline till online har precis börjat. Vi förväntar oss att se samma paradigmskifte för digitala magasin som i andra mediabranscher, såsom musik och film, säger Maria Hedengren, vd på Readly, i ett pressmeddelande. I våras tog företaget även klivet in på den italienska marknaden. Del av en större trend även om Readly var tidiga med att lansera sin prenumerationstjänst, så är de inte längre ensamma på marknaden. Flera stora svenska förlag har hakat på vad som verkar vara en växande trend. 2016 lanserade Egmont sin tjänst Flipp och samma år släppte danska Bonnier appen Wype. 2018 introducerade Aller media sin app Pling. Samtidigt som tjänsterna för e-tidningar blir fler fortsätter svenskarnas konsumtion av papperstidningar att sjunka, till förmån för läsning på digitala plattformar. Detta enligt den senaste rapporten från Mediebarometern. Står inför tillväxtfas Maria Hedengren säger att Readly fortsatt kommer att gå i fronten för den nya digitala utvecklingen, när det kommer till e-magasin. - Vi är väldigt glada att kunna välkomna en så pass erfaren investerare som AP3 och att vi har fortsatt förtroende från våra befintliga investerare när vi nu står inför nästa tillväxtfas, säger Maria Hedengren. Investeringen kommer att användas till en fortsatt expansion i Europa, enligt Readlys pressmeddelande.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion


Efter att i en tid ha kämpat mot ett berg av skulder bestämde sig Teknikmagasinet i mitten av 2017 för att gå in i en rekonstruktion. 2018 presenterade företaget en plan för sin fortsatta resa, som bland annat skulle omfatta ett större fokus på e-handeln. LäS äVEN: Här är Teknikmagasinets plan för att bli av med skuldberget "Har stoppat blodflödet" Trots att många utmaningar kvarstod, lyckades Teknikmagasinet i alla fall leverera ett starkt avslut på 2018. Företaget rapporterade då ett nytt rekord för sin e-handel. LäS äVEN: Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27 procent Starten på 2019 verkar dock ha blivit lite svagare för den ansträngda omniaktören. Enligt tidningen Market har Teknikmagasinet ingått en ny rekonstruktion, bara ett år efter att den förra avslutades. - Vi har lyckats stoppa blodflödet men inte lyckats ta oss tillbaka till samma nivå som innan rekonstruktionen. Vi ser minskade kundflöden. Det beror både på hur vi utvecklar oss men också att det är mindre trafik i de centrum där vi finns, säger vd Catherine Sahlgren till Market. Vill se hyra efter hur marknaden ser ut Sahlgren tar upp att Teknikmagasinet har påverkats negativt av bland annat höga hyreskostnader. - På en del håll står hyran för en alldeles för stor del av omsättningen, säger Catherine Sahlgren. Ehandel.se har nyligen rapporterat att flera detaljhandelsaktörer har tröttnat på vad de anser vara för höga hyreskostnader. Bland annat har Kicks höjt rösten för att fastighetsägare borde bli bättre på att se till marknadsläget när de sätter sina hyror, och stödet från kollegorna i branschen lät inte vänta på sig. LäS äVEN: Stora omnikedjor rasar mot fastighetsägare

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"


MQ har visat upp svaga siffror i en rad rapporter och när modekedjan i dag presenterar sina siffror för sitt tredje kvartal, är det en liknande utveckling som visas upp. Bolaget omsatte under kvartalet 380 miljoner kronor, vilket är ett tapp på drygt åtta procent jämfört med samma kvartal föregående år. Samtidigt sjönk rörelseresultatet kraftigt, från 28 miljoner under Q3 förra året till minus fyra miljoner nu. - Det har varit en svag försäljning under kvartalet där det fortsatt varit hög aktivitet med erbjudanden på marknaden. För vår del är det somriga kategorier i sortimentet som haft en särdeles svag utveckling och då dessa kategorier står för en stor andel av försäljningen i perioden påverkar det naturligt hela vårt resultat, kommenterar vd och koncernchef Ingvar Larsson i rapporten. "Avgörande med en stark e-handel" I slutet av kvartalet lanserade MQ en ny e-handel, som är tänkt att få fart på försäljningen framöver. Enligt företaget har den nya nätbutiken redan genererat bra försäljning. - Från första lanseringsdagen har vår nya e-handel visat påtaglig förbättring inom flertalet områden såsom konvertering och ökade snittköp. Vi är övertygade om att en stark e-handel är en betydelsefull och avgörande faktor för att lyckas framåt. Modekedjan har också inlett ett samarbete med H&M:s koncept Afound, som framöver ska sälja utvalda produkter från MQ:s sortiment. Afound blir MQ:s första marknadsplats-samarbete. LäS äVEN: MQ börjar sälja på marknadsplats Har stängt fysiska butiker Som en annan del i sitt digitala fokus har bolaget stängt ett antal av systerkedjan Joys butiker. - Våra initiativ inom ramen för vårt strukturella åtgärdsprogram löper på med full kraft. Personalminskningar, organisatoriska förändringar och avtalsförhandlingar har genomförts, som är anpassade för att på bästa sätt möta de utmaningar och möjligheter vi står inför. Vidare har Joy-organisationen integrerats i vårt gemensamma kontor, fyra Joy-butiker har stängts, fem stängs under juni och ytterligare fyra butiker kommer att stänga i september, skriver Ingvar Larsson. MQ:s tredje kvartal avser mars, april och maj 2019.

Han tar över blomsterkoncernen


Norrmannen Olav Thorstad blir ny vd för den förlustdrabbade blomsterkedjan Plantagen. - Det som verkligen motiverar mig med Plantagen, är den enorma potentialen som finns, inom dagens modell och utvecklingsmöjligheter framöver. även om branschen har en god tillväxt, så tror jag att den kan utvecklas till så mycket mer än vad den är idag, bland annan inom miljödimensionen, säger Olav Thorstad i ett pressmeddelande och fortsätter: - Plantagen, som Nordens största aktör, har de bästa förutsättningarna för att ta den ledande rollen här. Men jag ska passa mig för att inte säga för mycket innan jag fått prata med alla anställda och höra deras perspektiv på arbetet som bör göras framöver. De senaste tio åren har han jobbat som koncernchef för gymkedjan SATS där han valde att sluta i augusti förra året. Utöver det har han även jobbat inom dagligvarujätten Norgesgruppen. Ehandel.se har tidigare i år skrivit om hur Plantagen valde att satsa fullt ut på sin e-handel. LäS äVEN: Plantagen bygger ut e-handeln - leverans nästa dag Ska utveckla nytt koncept - Vi är väldigt glada över att Olav har valt att tacka ja till tjänsten som koncernchef för Plantagen. Vi har investerat mycket tid i en grundlig process för att finna rätt kandidat som kan utveckla framtidens Plantagen, både konceptuellt och inte minst med hänsyn till att bygga den kultur internt som skall till för att lyckas över tid. Detta förutsätter ett starkt ledarskap som vi har funnit med Olav, säger styrelseordförande Hilde Britt Mellbye. I februari i år tvingades Plantagens förra vd Daniel Juhlin lämna företaget och sedan dess har Christer åberg varit tillförordnad vd. Plantagen har länge kämpat med att få ekonomin att gå runt och har haft problem med fallande intäkter. Blomsterkedjan, som ägs av investeringsbolaget Ratos, har cirka 140 butiker runt om i Norge, Sverige och Finland. - Med Olavs erfarenhet från att driva lönsamhetsförbättringar inom konsumentbolag kommer han att kunna bidra till Plantagens fortsatta resa där en stabiliserad lönsamhetsnivå är prioritet, säger Anders Slettengren, Vice President på Ratos och affärsområdeschef för Consumer & Technology. Olav Thorstad kommer att tillträda tjänsten senast första oktober i år.

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå


City Gross e-handelsbeställningar av lösplock kommer framöver att packas i företagets butiker, medan de färdiga matkassarna fortsatt kommer att hanteras från två terminaler. Det meddelar livsmedelsjätten i ett pressmeddelande. - Framöver kommer våra lösplocksvaror i online-butiken att plockas i den lokala butiken, vilket medför ett bredare sortiment, fler lokala varor, flexiblare utlämningstider, mindre miljöpåverkan och ett minskat matsvinn, säger City Gross marknads- och e-handelschef Henrik Weiden i en kommentar. "Många kunder vill hämta själv" City Gross räknar med att förändringen ska innebära fler och mer flexibla utlämningstider för de kunder som väljer att själva hämta upp sina e-handelsbeställningar. - Det är något som många kunder efterfrågat eftersom de inte vill få maten hemkörd till dörren utan, ur miljösynpunkt, vill hämta den själv i samband med andra inköp, motiverar företaget. även om de färdigplanerade matkassarna även i fortsättningen kommer att packas i City Gross två terminaler, som ligger i Staffanstorp och Tumba, innebär förändringen att en del uppsägningar kommer att äga rum. "Tror på det lokala engagemanget" Företaget räknar med att personalstyrkan på terminalerna kommer att minska med totalt 33 personer som ett resultat av det ändrade e-handelsupplägget. Tanken är dock att flytten av lösplocket kommer att innebära både organisatoriska och miljömässiga fördelar. - Vi tror på det lokala engagemanget i butiken. Det är där vår personal möter våra kunder även i andra situationer och på sätt kommer det att bli mycket enklare att hantera e-handelsrelaterade frågor, som exempelvis reklamationer och ersättningsvaror om någon vara skulle vara tillfälligt slut, säger Henrik Weiden. Att överge logistikhubbar till förmån för plock i de egna butikerna är en strategi som IKEA nyligen också visade upp. Möbelföretaget ställer in sin planerade e-handelsterminal i Malmö för att istället använda sina varuhus som e-handelslager. LäS äVEN: IKEA om chockbeskedet: "Ger kunderna snabbare leveranser"

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå


Den 16 april kom beskedet att den svenska klädkedjan JC, som funnits sedan 1962, hade avbrutit en pågående rekonstruktion. Kort därefter, en vecka senare, kom meddelandet om att företaget går i konkurs. LäS äVEN: Kampen är över - JC i konkurs Men nu har konkursförvaltaren, Mats Emthén, funnit en person som vill förvärva delar av verksamheten. Det rapporterar Market. Den som tar på sig uppdraget är den tidigare delägaren i JC, Iliya Meric, som även skulle vända JC:s negativa utveckling. – Jag har spenderat fem år med JC. Det senaste året har jag varit delägare och jobbat hårt för att försöka rädda en svårt sjuk patient, men tyvärr misslyckades operationen och slutet blev sorgligt. Men nu är läget annorlunda, säger Iliya Meric och fortsätter: – Jag har startat många framgångsrika företag och nu kan jag börja om med ett tomt blad utan att tvingas bära en börda av problem som har orsakats av andra. Iliya Meric börjar med att förvärva varumärket JC och den tillhörande e-handeln, varulagret på cirka 70 000 artiklar samt JC-butiken i Kungens Kurva. – Vi måste anpassa JC efter vad marknaden och ”millennials” efterfrågar. Jag vet att marknaden är tuff, men JC är ett starkt varumärke och jag har kompetensen och den erfarenhet som krävs för att lyckas, säger Iliya Meric.